- MENU PRZEDMIOTOWE
- Kompetencje
- Kompetencje Kwestora
Kompetencje Kwestora
Kwestor pełni funkcję głównego księgowego Uczelni, odpowiada za prowadzenie i organizację całokształtu prac związanych z obsługą finansowo-księgową działalności Uczelni oraz prowadzenie jej gospodarki finansowej w zakresie zadań realizowanych przez podległe komórki.
2. Do obowiązków Kwestora, należy w szczególności:
1) prowadzenie rachunkowości Uczelni;
2) wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi;
3) dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem rzeczowo-finansowym;
4) dokonywanie wstępnej kontroli kompletności oraz rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych.
3. Ponadto do obowiązków Kwestora należy:
1) sporządzanie rocznych sprawozdań finansowych zgodnie z ustawą o rachunkowości;
2) współudział w opracowywaniu projektów wewnętrznych aktów normatywnych wydawanych przez Rektora, a dotyczących prowadzenia rachunkowości oraz projektów wszelkich wewnętrznych aktów normatywnych związanych z finansami Uczelni;
3) zapewnienie, pod względem finansowym, prawidłowości umów zawieranych przez Uczelnię;
4) nadzór nad ściąganiem należności i dochodzeniem roszczeń spornych oraz spłatą zobowiązań.
4. W celu realizacji swoich zadań Kwestor ma prawo:
1) żądać od kierowników jednostek Uczelni udzielania, w formie ustnej lub pisemnej, niezbędnych informacji i wyjaśnień, jak również udostępnienia do wglądu dokumentów i wyliczeń będących źródłem tych informacji i wyjaśnień;
2) określać tryb wykonywania przez inne jednostki organizacyjne Uczelni prac niezbędnych do zapewnienia prawidłowości gospodarki finansowej oraz ewidencji księgowej kalkulacji kosztów i sprawozdawczości finansowej;
3) do odmowy podpisu nierzetelnego dokumentu lub dokumentu, w którym zostało ujęte zobowiązanie niemające pokrycia finansowego albo nie ujęte w planie rzeczowo- 13 finansowym; o odmowie podpisania dokumentu i jej przyczynach Kwestor zawiadamia pisemnie Rektora;
4) opiniować stronę finansową wniosków kierowników jednostek Uczelni o sfinansowanie wszelkiego rodzaju wydatków;
5) dokonywać zwrotu dokumentu w celu usunięcia nieprawidłowości formalnorachunkowych;
6) żądać usunięcia w wyznaczonym terminie nieprawidłowości dotyczących sporządzania dokumentów finansowych, obiegu i kontroli tych dokumentów, sprawowania kontroli funkcjonalnej oraz informacji finansowych;
7) występować z wnioskiem o wyciągnięcie konsekwencji służbowych lub pociągnięcie do odpowiedzialności finansowej pracownika odpowiedzialnego za powstanie nieprawidłowości.
5. Decyzje rodzące skutki finansowe wymagają podpisu Kwestora. Podpis Kwestora jest dowodem wstępnej kontroli zgodności operacji z planem finansowo-rzeczowym Uczelni.